tytuł


Recenzje młodzieżowe - bo młodzież też lubi czytać!

czwartek, 11 czerwca 2015

"Cudowne Tu i Teraz" – Tim Tharp - recenzja


Cudowne tu i teraz - Tharp TimNie ma planu na życie. Pracuje jako sprzedawca w sklepie z męską odzieżą. Nie przejmuje się szkołą, ocenami, zdaniem nauczycieli. Po co ma go to interesować skoro nawet jego matkę i ojczyma niezbyt to obchodzi. Ma dziewczynę o imieniu Cassidy oraz swój ukochany kubek z 7upem z domieszką whisky. Przyszłość to dla niego nic, tak samo jak przeszłość. Liczy się to co tu i teraz, bo drugiej takiej chwili już nigdy nie będzie. 
     
W tych kilku zdaniach można streścić całe życie Suttera Keely’ego . Możne się on wydać zwykłym nastoletnim pijaczyną bez ambicji, lecz to tylko błędne wrażenie. Suttera, oprócz alkoholu, napędza chęć pomagania innym. Gdy poznaje Aimee, ofiarę losu bez życia towarzyskiego, postanawia pomóc biednej dziewczynie. I  tak, od chwili gdy zostaje przez nią odnaleziony na cudzym trawniku, wprowadza w życie swój plan ,,ratowania dziewczyny”.  Nie przewidział tylko jednego: Aimee spodoba mu się.
     
Trudno jest mi ocenić czy ta historia podobała mi się czy wręcz odwrotnie. Czasami miałam ochotę rzucić książką, bo tak mnie denerwował Sutter. Rozumiem, że ma on luźne podejście do życia, ale w pewnych momentach, po prostu przesadzał. Apogeum mojej niechęci do niego było koniec powieści, i zdradzę tylko tyle, że całkowicie zaprzepaścił swoje szanse na szczęśliwe życie. Przynajmniej według mnie. Czytając komentarze na jego temat, niektórzy wyrażają się bardzo pochlebnie o jego decyzji, jednakże ja jestem innego zdania. Sama idea ,,życia chwilą” jest  całkiem trafionym pomysłem, lecz w wykonaniu Suttera,  przypomina ona raczej parodię. Chłopak po prostu przegina.
     
Co do Aimee, dziewczyny roznoszącej gazety i żyjącej w świecie science-fiction, również mam mieszane uczucia.  Miała ona bardzo ciężkie dzieciństwo oraz nastoletnie życie. Stłamszona przez te doświadczenia, jest ofiarą życia towarzyskiego. Sutter, poniekąd, wyciąga ją z tego dołka, aczkolwiek, ja uważam, że przy nim straciła inną część swojej tożsamości.
     
Czy polecam Cudowne Tu i Teraz? Sama nie wiem. Z jednej strony denerwujący Sutter, ale z drugiej… Książka jest napisana lekkim piórem, czyta się bardzo szybko, ma wartką akcję obfitującą w zabawne wydarzenia. Nie wiem. Naprawdę. Jestem jednak osobą, która uważa, że warto samemu przeczytać powieść i samodzielnie ją ocenić. Jeśli więc moja recenzja zainteresowała kogoś, ktoś oglądał film lub lubi aktorów grających główne postacie (Aimee – Shailene Woodley, Sutter – Miles Tiles) niech sięgnie po Cudowne Tu i Teraz.

Tim Tharp mieszka w Oklahomie, gdzie pisze powieści dla dorosłych i młodzieży oraz wykłada na Wydziale Nauk Humanistycznych Rose State College. Posiada dyplomy z University of Oklahoma i Brown University, choć był też robotnikiem fabrycznym i budowlanym, pomocnikiem w szpitalu psychiatrycznym, długodystansowym autostopowiczem i sprzedawcą w sklepie muzycznym. Jego najlepsza dotąd powieść, Cudowne Tu i Teraz, trafiła w 2008r. do finału konkursu National Book Award oraz została sfilmowana. W ekranizacji Aimee i Suttera zagrali Shailene Woodley (m.in. Gwiazd naszych wina) i nagrodzony za tę rolę Miles Teller (m.in. Whiplash). Film w reżyserii Jamesa Ponsoldta był jednym z najgoręcej dyskutowanych obrazów Festiwalu Sundace 2013.


Nikki, 16 lat

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Bukowy Las.

1 komentarz:

  1. "Całkowicie zaprzepaścił swoje szanse na szczęśliwe życie" to taki spojler trochę... ;)

    OdpowiedzUsuń