tytuł


Recenzje młodzieżowe - bo młodzież też lubi czytać!

czwartek, 12 stycznia 2017

"Damy ze skazą" - Kamil Janicki - recenzja

Okładka książki Damy ze skaząO tym, że rola kobiet w budowie imperiów jest nieustannie pomniejszana, mówi się już od dłuższego czasu. Dlatego "Damy ze skazą" wydawały mi się być strzałem w dziesiątkę. Historia Rychezy, Przedsławy i Matyldy - trzech niesamowitych kobiet, o których nie wspomina się na lekcjach historii. A bez ich udziału państwo polskie wyglądać by mogło kompletnie inaczej. O samym powstaniu Polski zadecydowały również kobiety, o czym autor mówi w "Żelaznych Damach". 

Bardzo lubię historię, więc byłam przekonana, że książka przypadnie mi do gustu. Jednak niestety nie do końca tak się stało. Na początku rozdziału autor przedstawia los kobiet jako interesującą historię, niemal literacką fikcję. Jednak wraz z kolejnymi stronami, postać zaczyna nam umykać, zaś autor zaczyna skupiać się na datach, kronikarzach i rozbudowanych rodowodach. Jeżeli zatem ktoś nie jest fanatycznym miłośnikiem historii, który pochłania każdy fakt, imię czy nazwę rocznika; a raczej przeciętnym zjadaczem chleba, to książka wyda mu się po prostu zbyt skomplikowana i nudna. Język jest bowiem często niezrozumiały, a cała treść sprawia wrażenie dość chaotycznej.

Czytelnik stara się połączyć wątki wszystkich wymienionych rodów, umieścić to dość logicznie w czasoprzestrzeni, a zapomina o czym to powinno naprawdę być. Spodziewałam się zerwania z wizerunkiem kobiety, która jedyne co potrafi, to ugotowanie dla męża obiadu. Liczyłam na to, że autor podkreśli ich intelekt i siłę charakteru.
Tymczasem, podane są jedynie suche fakty, a całość, w mojej ocenie,  wydaje się być podręcznikiem do historii.


Kamil Janicki to historyk, publicysta, redaktor i ostatnio pisarz. Autor książek m.in. „Pierwsze damy II Rzeczpospolitej” i „Upadłe damy II Rzeczpospolitej. Dawniej pracował jako tłumacz literatury historycznej. Od czasu do czasu publikuje w innych mediach. Jego artykuły ukazywały się m.in. w „Gazecie Wyborczej”, „Newsweeku Historia” i „Fakcie Historia”. Częsty gość mediów, np. Onetu, Radia Tok FM czy Radia Kraków.

Sheri, 15 lat

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Znak Horyzont. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz